יש צורך בתיקון החוק שוויון הזדמנויות בעבודה

כאן במדינתנו הקטנה, בכל מה שקשור למיניות שאינה תחת הלייבל "סטרייט", דברים זזים בצורה של ריקוד צעד תימני: בגיזרה אחת יש התקדמות, ובגיזרה השניה – נסיגה.

על איזו התקדמות אני מדברת? קחו את ההומואים ולסביות לדוגמא:

  • ההומו הכי נשי שתמצאו, שמנפנף ידיים, מאנפף בקולו ויתנהג בצורה הכי נשית שיש – ימצא את עצמו בקלות מוקף ב…בחורות שישמחו לשתף אותו בחוויותיהן וישמחו לעשות ממנו "החברה החדשה" שלהן.
  • הלסבית הכי בוצ'ית – גם אם היא תתנהג בצורה הכי גברית, היא תמצא שדווקא גברים רבים ירצו את עצתה וסביר להניח שהיא תסתדר איתם לא רע בכלל.

את הדברים הללו ראיתי עשרות פעמים במקומות עבודה ולקוחות שונים, לא ראיתי שעושים "אישו" ממישהו הומו או לסבית.

אבל בכל מה שקשור לטרנסג'נדרים … כאן ההתקדמות נעצרת ואפילו נסוגה. אתקן את עצמי – זה קורה בחלקים שונים בארץ אצל אנשים מסויימים ופחות בתל אביב או ערי הלוויין שלה, אך עדיין – יש המון אנשים שלא רוצים להבין איך אדם מחליט לשנות את מינו מ-בן ל-בת. תתפלאו, אבל דווקא ההיפך יותר מקובל (מ-בת ל-בן), אם כי כמובן שגם בנקודה יש לא מעט כאלו שלא מקבלים זאת.

מבחינת החוק בכל מה שקשור באפליה תעסוקתית, הומואים ולסביות "מכוסים" ואם הם מצליחים להוכיח שהמעסיק מפטר אותם בגלל שהם/ן הומואים/לסביות – יש סיכוי טוב שהם יזכו בסכום רציני אם הם יתבעו (ואם הם הקליטו את הבוס – אז אפשר לסגור את העניין עוד הרבה לפני תביעה, ואגב, זה חוקי להקליט שיחות בארץ, כל עוד המקליט הוא צד לשיחה).

בשנים האחרונות יותר ויותר נשים וגברים שהדחיקו במשך שנים רבות שהן "הצד השני" בתוכם (כלומר: נשים שמרגישות ותמיד רצו להיות גברים, וגברים שתמיד רצו להיות נשים) מחליטים לעשות את הצעד המאוד מאוד קשה ולשנות מין (גם אם זה לא שינוי מיני מלא), וכאן בישראל לצערי אין הרבה בשורות טובות. החוק שנועד להגן על העובד/ת מאפליה אינו כולל התייחסות לטרנסג'נדרים, אם כי בית המשפט הארצי לענייני עבודה קבע בפסיקה של מרינה משל נ' מט"ח כי "..ייאמר כי בית דין זה אכן סובר שעל פני הדברים אפליה מחמת מין ונטייה מינית על פי סעיף 2 בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה כוללת בחובה גם הפליה מחמת זהות מגדרית" וכאן בדיוק הנקודה – זוהי דעתו של בית הדין הארצי, אך שופטים אחרים אינם מחוייבים לקבלה (למרות שברוב המקרים כשיש תקדים של בית משפט גבוה, שופטים בערכאות יותר נמוכות נוטים להסתמך על תקדים זה).

בעבר ניסתה ח"כ מירב מיכאלי להעביר הצעת חוק על מנת לתקן את המצב כדי שהחוק גם יכלול התייחסות לטרנסג'נדרים, ומי הפילה את ההצעה? יעל גרמן מ"יש עתיד" בתואנה ש"ח'כ שלח מקדם הצעה מקבילה". אני סתם תוהה – הרי ח"כ מיכאלי אינה עובדת על הצעות חוק במחשכים, ישנם מספר גופים שכל ח"כ משתמש בשרותיהם, ישנם גם התייעצויות עם חכי"ם אחרים ועם אחרים/ות שנוגע להם/ן החוק, כלום ח"כ שלח לא היה מודע לדברים? וגם אם הדברים נכונים (מה שאני בספק) – מדוע להפיל הצעה אחת במקום הצעה שכבר מוגשת? תיקונים אפשר גם להוסיף יותר מאוחר.

כך קרה ש"בזכות" משחקים פוליטיים מפגרים, נפלה הצעת חוק שנוגעת לכל הטרנסג'נדרים בישראל שיכלו לקבל איזו שהיא הגנה נגד אפליה וכעת אם תהיה תביעה – אין זה ודאי כי השופט יקבל את התקדים, וכבר היו מקרים מעולם.

כמובן שלא נשכח שהממשלה הנוכחית היא ימנית נטו והומופובית/טרנסופובית נטו. הסיכוי להעביר תיקון בקדנציה הנוכחית אינו גדול אך כולי תקווה שמשהו יקרה וההצעה תועלה מחדש וזה יעבור.

ולכן אני ממליצה צעד לא שגרתי – הבוס קורא לכם לשיחה? השתמש/י במכשיר הטלפון החכם שלכם להקליט את השיחה (ישנן מאות אפליקציות שמאפשרות הקלטת שיחה מבלי שיראו משהו על המסך) ואם השיחה נעה לכיוון פיטורים בגלל שינוי מין, נסו לגרום לו להודות בכך! תשאלו היכן הוא לא מרוצה, אם לא הייתם משנים מין האם זה היה משנה את הסיטואציה וכו'. תהיו יצירתיים/ות. הקלטה כזו תחסוך דיון בבית משפט ואפשר יהיה להגיע להסדר פיצוי טוב (לא לשכוח לקחת עו"ד טוב).

ולסיכום: אל תאמינו למפלגות מרכז. הן כמובן ינסו להציג את עצמן כ"סופר פרנדלי" לכל דבר – הומואים, לסביות, בי, טרנס, ואם מחר הם ימצאו שמבחינה פוליטית גידול קקטוסים במדבר זה פופולרי – הם גם יציגו את עצמם כ"תומכים נלהבים". אלו בדיוק המפלגות שברגע האמת מקבלות רגליים קרות, ובמו"מ קואליציוני הם יזרקו סקטורים שלמים מתחת לגלגלים.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.