האם הועדה לשינוי מין צריכה להתעדכן?

בישראל ישנה ועדה לשינוי מין שפועלת תחת המטריה של משרד הבריאות, עליה ניתן לקרוא כאן. הקריטריונים והנהלים עודכנו בשנת 2014 כדי לשקף דברים שלא היו נכונים או שהיו צריכים עדכון.

למעוניינים/ות, להלן החוזר משנת 2014:

mr16_2014

 

אני מעוניינת להתעכב על סעיף 4.2.4 בחוזר, להלן:


לפי סעיף זה, על מנת לעבור שינוי מין על חשבון המדינה, המועמד חייב לחיות במין של הצד השני לפחות 12 חודשים.

אני בהחלט מבינה ומסכימה עם הסעיף. אחרי הכל, יש לא מעט כאלו שיצאו כנשים, החלו לחיות כנשים ולאחר תקופה כמה שבועות או חודשים זרקו את הכל וחזרו להיות בנים (או בנות). אני בהחלט יכולה להבין את המדינה – עלויות תהליך ניתוח לשינוי מין הם גבוהים והדבר האחרון שהמדינה מעוניינת לשלם עליו זה פרוצדורת SRS על מישהו ששינה את מינו לבחורה ואחרי חצי שנה חזר להיות בן. הצעירים, במיוחד, לא ניתן הרי לחייב אותם/ן להחזיר את הכסף הואיל ואין להן/ם רמת הכנסות גבוהה, ולכן ישנו הסעיף הזה.

הבעיה מתחילה בכך שההסתכלות יותר מוטה כלפי צעירים ולאו דווקא כלפי אלו שיותר בוגרים (נניח גילאי 30-50). הבה נדמה זאת עם דמות כלשהי.

תכירו את רמי, עורך דין עצמאי שנותן שרותים ללקוחות שונים בתחומים שהוא מתמחה בהם. רמי מופיע תדיר אצל לקוחותיו ולפעמים בבתי משפט שונים מול שופטים שונים. רמי היקר כבר שנים על גבי שנים רוצה להיות אשה ולחיות כאשה. הבעיה המרכזית שלו? המראה שלו. הפרצוף שלו גברי גם עם איפור רציני.

אם רמי ילך לפי סעיף 4.2.4 לעיל, הוא יוכל בתוך חודש לפנות לרשויות המס לסגור את העסק שלו ולתבוע מביטוח לאומי אבטחת הכנסה (בישראל לעצמאים אין דמי אבטלה), הואיל ואם רמי יצא כאשה כמו שהוא עכשיו, לקוחות רבים פשוט יברחו ממנו. חברות בישראל, מקטנות עד גדולות – כשהן רואות משהו קצת "מוזר" לא חושבות פעמיים ומיד מעבירות תיקים למתחרים וזה קורה לא רק בתחומי עריכת דין, אלא גם בהייטק ושרותים יוקרתיים אחרים.

אני מתארת לעצמי שיהיו קוראים שיאמרו "שיחליף עבודה, שימצא לקוחות אחרים" וכאן מתחילה בעיה אחרת: בניגוד למצבים בהם מקומות כמו חנוויות בגדים או פארמים שונים שמוכנים לקבל ללא בעיה טרנסג'נדרים/ות צעירים/ות לעבודה, אחד כמו רמי לא ממש יצליח לא לקבל לקוחות חדשים (שוק מאוד תחרותי), ועבודות כמו הנ"ל פשוט לא יספקו לו מחיה בצורה נורמלית מבחינת שכר.

אז מה ניתן לעשות בנידון? אני מציעה משהו פשוט שמורכב מכמה דברים:

  • המועמד יצטרך לעמוד בכל התהליכים הקשורים לבדיקה פסיכיאטרית, עובד סוציאלי וכו' וכו'
  • היה והמועמד מקבל את ההמלצות מהמטפלים הנ"ל, המדינה תאשר לו את ניתוחי השינוי מין.
  • המועמד יחתום מול הוועדה על כתב התחייבות כי במידה והוא חזר לחיות במינו הקודם בשנתיים לאחר ביצוע השינוי – הוא יחוייב להחזיר למדינה את תשלום הניתוח במחירי השוק החופשי + ריבית והצמדה. כך המדינה יכולה להיות בטוחה יותר שלא מדובר באחד שדעתו אינה יציבה לגבי שינוי המין.

לסיכום: שינוי מין בגילאי 30-50 הוא מורכב בהרבה משינוי מין בגיל צעיר. רבים/ות לומדים/ות ומפתחים קריירה מקצועית ונמצאים באמצע החיים עם הקריירה. לצפות מאדם בוגר שאין בו כל סממן או מראה נשי בפרצופו גם לאחר איפור לצאת כאשה – זו תהיה התאבדות מקצועית. המדינה שמאפשרת דבר זה צריכה לעניות דעתי לגלות קצת גמישות ואולי להוסיף סעיף לחוזר המתייחס למבוגרים. אפשר בהחלט "לכבול" זאת בתנאי של תשלום חוזר במידה והמועמד במחוייבותו, כך שבסופו של דבר המועמדים המתאימים בכל גיל יוכלו (במידה והם מתאימים) לקבל מהמדינה את שינוי המין.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.