איך אמנים מפסידים כסף

ישנם הרבה יוצרים בישראל שיוצרים תוכן עבור כל מיני גופים: ערוצי תקשורת, קולנוע, סרטים, סדרות, תסכיתים, אלבומים ועוד. היצירתיות בישראל – אפשר לאמר שבהחלט פורחת.

אך לפחות ב-2 העשורים האחרונים יש תחום נוסף שהולך וגדל במהירות – יוצרי התוכן הדיגיטלי, אלו שיוצרים באופן פרטי תוכן ליוטיוב, אינסטגרם, טיקטוק ורשתות חברתיות אחרות. אלו יוצרים שעובדים ומשחררים תוכן במהירות.

ל-2 ה"סוגים" שציינתי לעיל יש צורך בתוכן מסוים שבלעדיו קשה להעביר מסרים, וכוונתי היא למוסיקה. פס קול טוב יכול לסייע לסרט או סידרה או קליפ, גם אם התוכן עצמו לא ממש מהנה (או משעמם). היכן ניתן להשיג תוכן מוסיקלי ישראלי? ובכן, אם תשאלו, יאמרו לך שהכתובת לפניה היא ל-אקו"ם, שם היוצר/ת הנכבד/ה תיתקל במסמך הזה, אם הוא/היא י/תרצה להבין כמה צריך לשלם כדי לקבל זכויות שימוש לקליפ. כפי שניתן לראות, המסמך ממש לא קל להבנה או לחישוב.

כדי להמחיש כמה הנושא מורכב ומסובך, רציתי לשתף אתכם ב"חוויה" שאני עוברת בזמן שאני מכינה קליפ חדש. שמעתי מספר שירים מעולים של הזמרת נויה סול (לאלו שרוצים להאזין, להלן דף ה-Soundcloud שלה). מכיוון שהיא שרה במגוון סגנונות (בלוז, סול ועוד) חשבתי שיהיה רעיון טוב לשכור מספר שירים לקליפ ולהשמיע ברקע מספר שניות ממספר קליפים. לשם כך – צריך רשיון ולכן פניתי לנויה ושאלתי מי מייצג אותה. התשובה: קמע (קבוצת מוסיקה עצמאית).

לתומי חשבתי: "הו, גוף חדש, הם בוודאי מבינים באינטרנט, רשתות חברתיות, קליפים וכו'" ולכן שלחתי אליהם מייל עם בקשה לדעת מחיר כמה יעלה לי לשכור קליפים, במיוחד שערוצי היוטיוב שיש לי הם קטנים מאוד ואינם כוללים (ביחד) יותר מכמה מאות מנויים בלבד.

קיבלתי הבוקר תשובה .. שדי הפילה אותי לרצפה. תרשו לי לצרף צילום מסך של התשובה:

מכתב לגבי השכרת זכויות לשירבמילה אחת: האאא????????

קאי היקר ביקש שאמלא טופס מסוים. הטופס נראה כך:

יכול להיות שקאי חשב שאני מכינה קליפים או סדרה או סרט מסחריים. שלחתי לו מייל שמבקש הבהרה לגבי הנושא וכשתגיע תשובה אעדכן את הפוסט הזה.

אבל אני עדיין תוהה – מה יוצר או יוצרת תכנים שאינה מסחרית אמורה לעשות? מאיפה לו לדעת מה המחיר הרצוי לתשלום? אין אפשרות למלא Territory כי אף אחד לא יודע היכן יצפו בקליפ ברשת החברתית, אי אפשר לדעת כמה זמן יהיה הקליפ, מה הסצינות ("סצינת הוצאת סכין יפני כדי לחתוך את האריזה!"), ומה לעזאזל צריך אותו גוף לדעת בקשר ל-Synopsis?

וכאן בעצם נמצאת הבעיה – הן עם אקו"ם וכנראה גם עם קמ"ע – אין שום התייחסות ליוצרי התוכן הדיגיטלי לרשתות החבריות, כאשר נתונים רבים שמבקשים אותן חברות לא ניתנים למסירה, והמחירים (כמו במקרה של אקו"ם) פשוט תלושים מהמציאות.

בחו"ל המצב שונה מעט: חברה ישראלית אחת בשם Artlist (וישנן גם חברות אחרות כמו Soundstripe, Epidemic Sound ועוד כמה) מציעות ליוצרים חבילה פשוטה: 30$ לחודש (כל עוד התכנים הם לרשתות חברתיות) ואפשר להוריד ולשלב בקליפים של היוצר מוסיקה, אפקטים – בלי הגבלה. היוצר מקבל תמלוגים  לא גבוהים, אך מה שיותר חשוב עבור היוצר – היא החשיפה שהוא מקבל, שהיא כלל עולמית (ואינה מוגבלת למדינה בה היוצר משחרר את תכניו) מה שמתורגם בסופו של דבר לקבלת סכומים יותר גבוהים.

לסיכום – חבל שגופים שונים לא מבינים שעולם רשתות החברתיות הוא כאן כדי להישאר וכדאי לעבוד עם יוצרי תוכן שאינן חברות ולתת להם תנאי רשיון טובים. השוק מתקדם לכך בצעדים גדולים ובמקרים רבים מעדיף חברות כמו Epidemic Music או Artlist על פני רכישת רשיונות יקרים מהנציגים המקומיים. רוצים דוגמא? אולי שמעתם על תאגיד השידור "כאן"? תציצו בקליפים שהם מוציאים ובקרדיטים, רבים מהם כוללים תוכן מוסיקלי בדיוק מאותם אתרים שציינתי לעיל.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.