רכישת GPU יד שניה – פוסט עדכון

לפני מספר חודשים פרסמתי את הפוסט הזה לגבי רכישת כרטיסי GPU יד שניה. ישנם כמובן אלו שבעד ואלו שנגד הרעיון לרכוש GPU ששומש לצרכי כריה לדוגמא – לצרכי משחקים או עבודה.

בזמן האחרון התגלה משהו מעניין: בחור שמפעיל עסק לתיקון כרטיסי GPU בשם Krisfix קיבל לידיו כמות נכבדה של כרטיסי GPU של AMD עם תקלות חומרה שחזרו על עצמם – כמו rails שבורים, מעבד GPU שבור ושלל תקלות חומרה נוספות ו-Kris העלה על כך קליפ ביוטיוב.

מכיוון שמדובר בכמות גדולה של כרטיסי GPU, הועלו סברות שונות שכולן היו שגויות לגבי הכרטיסים, ומדוע קרה מה שקרה. חלק מה"אשמות" כללו:

  • בעיות בגלל דרייבר (לא נכון: דרייבר אינו יכול לגרום לכרטיס לעבוד מעבר ליכולות המוכתבות ב-BIOS, וגם כשמנסים לעקוף "מכנית" את ה-BIOS, יש מספר אלמנטים בכרטיס שיגרמו לכרטיס להיכבות או להוריד ביצועים [Throttle])
  • בעיות בגלל פריסת חומר טרמי בצורה שגויה: כמו בסיבה הראשונה, גם במקרים כאלו, כאשר הכרטיס מגיע למקסימום חום שמוגדר ב-BIOS, הכרטיס מוריד ביצועים.

הועלו עוד כמה השערות שגויות, עד שלבסוף התגלתה האמת הפשוטה: כל הכרטיסים הללו נמכרו בחודש נובמבר ע"י מאן דהוא שהפעיל עסק לכריית מטבעות ולאחר שהשווי ירד, הוא החליט לנקות את הכרטיסים ולמכור אותם. המוכר פשוט לא סיפר לאף אחד שכל הכרייה התבצעה בסביבה לחה, וה"נקיון" לא רק שלא הועיל לכרטיס, אלא הזיק, מה שבסופו של דבר גרם לכרטיסים למות – אצל הרוכשים החדשים.

לכאורה – מקרים כאלו די סותרים את הפוסט שלי המקורי לגבי רכישת כרטיסי GPU מיד שניה, אולם כאן ישנה נקודה שלא הרחבתי עליה בפוסט המקורי ושאני מעוניינת להרחיב עליה כאן:

יש הבדל ענק בין רכישת כרטיסי GPU מאדם פרטי שקנה מספר חד או דו ספרתי של כרטיסי GPU, לבין עסק שקונה מאות או אלפי כרטיסי GPU. במקרה של אדם פרטי, סביר להניח שאותו אדם יעשה כל שלאל ידו בכדי לשמור על כרטיסי ה-GPU שלו, הואיל ומדובר בהשקעה שמניבה (או הניבה, כיום..) לו רווחים ומטבעות וירטואליים, ולכן בד"כ רכישת כרטיסים מאנשים פרטיים בד"כ תהיה עסקה די טובה.

מצד שני – עסקים שרכשו מאות או אלפי כרטיסים וצריכים להיפטר מכרטיסי ה-GPU, משתמשים במגוון שיטות כדי לנקות את הכרטיסים, והשיטות הללו – מזיקות בטירוף לכרטיסים. הביטו בתמונה הבאה. זו אינה דרך מומלצת לנקות כרטיסי GPU (לחצו להגדלה):

מכיוון שאיש אינו יודע מי באמת עומד מאחורי מכירת כרטיסי GPU באתרים כמו Facebook Market או eBay, אפשר להשתמש במספר טריקים פשוטים בכדי לא להגיע למצב של GPU מת:

  • לקחת הצעות הכוללות אחריות של מינימום 30 יום על כרטיס ה-GPU. כך תוכלו לפחות להחזיר את הכרטיס למוכר אם הוא אינו פועל.
  • לשלם אך ורק דרך Paypal ואם מתרחשת תקלה, לפנות הן לאתר והן ל-Paypal. מנסיון, הם מסייעים במקרים רבים לקבל את הכסף בחזרה.
  • לשמור צילומי מסך של דף ה-item באתר כולל התיאור שהמוכר נתן, כך שאם המוכר טען שהכרטיס "לא היה בשימוש כריה" ואתם מקבלים כרטיס חנוק לחלוטין באבק ודברים נוספים והוא אינו עובד טוב – תוכלו להחזיר ולהראות את תיאור ה-item כפי שהמוכר ציין ולהגביר את הסיכוי לקבל את הכסף בחזרה.
  • לבדוק Feedback על מוכר ומה המוצרים הנוספים שהוא מוכר. אם הוא מוכר עוד כמה מאות כרטיסי GPU מבלי להסגיר מאומה, אולי כדאי להמשיך הלאה.
  • כדאי תמיד להשתמש בתוסף שיכול לציין אם יש בעיה כלשהי ברכישת מוצרים, כמו Fakespot Guard לשם כך. השרות הבסיסי – בחינם.

אם רכשתם את הכרטיס GPU והוא הגיע אליכם, הדבר הראשון שמומלץ לעשות – הוא Stress test מקיף לכרטיס. התקינו אותו במחשב, ודאו שהמחשב סגור (לא לבצע טסטים ב-Open Bench) והריצו תוכנות Benchmark ל-GPU, כמו 3DMark או Furmark למשך 3-4 שעות לפחות. (משתמשי לינוקס – אפשר להריץ Export בקידוד כמו H.265 עם ffmpeg ב-loop תוך וידוא שה-GPU מנוצל ולא ה-CPU – הוראות לכרטיסי nvidia – כאן, לכרטיסי GPU ולמעבדי APU של AMD – כאן). אם הכרטיס עבר את המבחנים בהצלחה וממשיך לעבוד ללא בעיה – הוא אמור לעבוד בצורה טובה גם בהמשך.

לסיכום: רכישה של כרטיסי GPU יד שניה ממישהו שאינכם מכירים יכולה תמיד לכלול סיכון שהכרטיס לא יפעל והכחשה נמרצת מצד המוכר, אך לפעמים בעזרת סבלנות וחיפוש רציני, ניתן למצוא עסקאות לא רעות של כרטיסי GPU יד שניה שיכולים לעזור במקרים שאין תקציב אך יש צורך ב-GPU לעבודה או משחקים.

 

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.