על מצוי ועל רצוי בשינויים פרוצדורליים, ועל פתרון אלטרנטיבי

נופר מורלי היא טרנסג'נדרית שמבקשת לשנות משהו שנראה די שולי במשרד הפנים אך מהותי עבורה ועבור אחרות (אפשר לקרוא על כך יותר כאן) – להסיר את השם הקודם מהספח שבתעודת הזהות, וזאת מבלי לחכות 7 שנים, ולשם כך עורכות הדין איילת הלברשטט ורעות מיכאלי מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים, יחד עם עורך הדין חגי קלעי – עתרו לבג"צ בטענה כי כי התקנות הללו לא נועדו למצב של שינוי שם לאחר הליך של התאמה מגדרית.

הרעיון לעתור לבג"צ הוא רעיון טוב, אולם לעניות דעתי, הוא דווקא מחטיא את המטרה במקרה הספציפי הזה, מהסיבה הפשוטה – שהרישום עצמו נעשה מכח חוק, ולא מתוך נוהל פנימי של משרד הפנים.

מה בעצם זה אומר? הדבר אומר כי גם אם העתירה עצמה תתקבל ובג"צ ימצא את העתירה מוצדקת (הסיכוי לכך קלוש, הואיל ומחיקה של השם בספח יכולה לפתוח פתח פוטנציאלי ענק לזיופים) – בג"צ יורה לגוף המחוקק לתקן את החוק, ולשם כך יש צורך בהכנת תיקון לחוק (שאת זה ניתן לעשות ע"י ח"כ), ואותו תיקון צריך לעבור את המסלול – כפי שמופיע בדף זהורק אם התיקון יעבור – הדברים ישונו, אך כאן נמצאת הבעיה הגדולה ביותר: פוליטיקה.

מבחינה פוליטית, כל מה שצריך כדי שתיקון כזה יפול, זה שהחכ"ים ידעו כי היחידים/ות ש"מרוויחים/ות" מכך הם/ן טרנסג'נדרים/ות – ואוטומטית הסיעות הערביות והסיעות הדתיות יצביעו נגד, ואם מדובר בממשלת ליכוד טיפוסית, סביר להניח שתופעל משמעת קואליציונית בלחץ הסיעות הדתיות (מומלץ לקרוא את התוכן בקישור לגבי הנושא), מה שאומר שגם חכ"ים ושרים מהקואליציה שמזדהים עם התיקון ורוצים להצביע בעדו – לא יוכלו להצביע והתיקון יפול. כך קרו לא מעט פעמים שהצעות תיקונים למיגור האפליה (או בשמו האחר: חוק יסוד: ישראל מדינת הלאום של העם היהודי) לכלול קצת יותר מ"יהודי" – נפלו.

כך שלא חשוב איך נסתכל על זה, הסיכוי שהשם הקודם ימחק מהספח במעמד שינוי השם או המגדר – קטן.

במקום זאת, אני מעוניינת להציע פתרון אלטרנטיבי.

מה אם, לדוגמא, עניין הספח לא ישתנה, אך לא יהיה צורך בהצגתו לשום גוף?

אחד הדברים שניתן לעשות ע"י משרד הפנים (ובשיתוף משרדים אחרים) הוא מיפוי הנהלים המצריכים הצגת ספח תעודת זהות לצרכי זיהוי. לאחר שמופו הנהלים, ניתן לשנותם ולהוסיף להם את האופציה שהאדם המזדהה יצטרך להציג תעודת זהות + ספח או תעודת זהות + ספח מספרי. ספח מספרי זה הוא בעצם עוד נייר שמשרד הפנים ינפיק (ויוכל לשבת בנפרד מהספח הרגיל) עם מספר סידורי יחודי (לא מספר זהות), מה שנקרא במחשבים UID, וכל המשרדים יכבדו זאת ויוכלו לאמת את האדם תוך הקלדת מספר זהות ומספר ה-UID ישירות לאתר משרד הפנים או למערכת הזדהות ממשלתית.

אמנם יקח מעט זמן לממש דבר כזה (בד"כ שנה), אך יש לאלטרנטיבה זו מספר יתרונות:

  1. אין צורך בחקיקה נוספת
  2. המימוש יעזור במקרים נוספים, חוץ מטרנסג'נדרים/ות (נשים מוכות, רשות להגנת עדים וכו')
  3. התהליך עצמו אינו כה מורכב למימוש.

לסיכום – אני בהחלט יכולה להבין את הבקשה למחוק את השם, אולם אני חושבת שאם הנושא חשוב, צריך גם לבדוק דרכים אלטרנטיביות, במיוחד שבקשה כזו דורשת בעצם שינוי חוק והסיכוי לשנות את החוק – קלוש.

Print Friendly, PDF & Email

3 תגובות


  1. נניח שיש כמה אנשים שנולדו עם גולגולת דקה במיוחד או כמה מקרים של אנשים כאלו שחוטפים את זה בשנה.
    האם כדי להגן על שבריריותם עלינו למגן ולשנות את כל המרחב הציבורי שיהיה יותר "מכיל" עבורם ופחות מסוכן? (לרפד את כל הממלכה עבור האמפטי דאמפטי שלנו?) או שעליהם להתמודד בכוחות עצמם ועם מי שמוכן לתרום להם מכספו וממרצו?

    זה שאנשים מצפים שבימ"ש יפתור בעיות מהסוג הזה רק מעיד על המקום הרע שלקח לעצמו בית המשפט לשנות את האיזונים והמסגרות בסדר החברתי הקיים במקום לאפשר למערכת הפוליטית לאזן זאת.
    דוגמא נפלאה לצורך לפרק את מערכת המשפט היותר מדי אקטיביסטית.
    השינוי של הספח ובעצם כל שינוי שכזה, צריך להגיע דרך המערכת הפוליטית ולא המשפטית.
    כדי לאפשר לכל מי שעשוי לשלם עלויות ולחילופין להרוויח לייצר לחץ לקדם את זה או למנוע את זה. תחרות הרעיונות.
    בית המשפט הוא לחלוטין לא המקום הנכון לטפל בזה.
    גם הפקידות של משרד הפנים אינה בהכרח המקום הנכון לטפל בזה. זה צריך להגיע מהממשלה שתהיה וועדה בין משרדית שתריץ את כל ההשלכות ותאפשר לבדוק איפה תהיה התקלה.
    שינויים כאלו נראים קטנים אבל הם יכולים להשפיע בהרבה רמות.

    הגב

    1. ראשית – אף אחד לא ביקש לשנות את המרחב הציבורי. לפי ההגיון שלך, אדם קטוע גפיים צריך לממן לעצמו בכל מקום סידור שיאפשר לו להגיע למחוז חפצו.
      אני כתבתי פוסט חדש על הנושא מדוע בית המשפט מחליט מה שמחליט. הפוסט נמצא כאן.

      הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.